Pięcioraczki

W rozwoju fizycznym trojaczków zaznacza się zwolnione tempo w porównaniu z rozwojem bliźniąt lub dzieci pojedynczo urodzonych. Przeciętnie wyrzynanie się pierwszych zębów pojawia się o miesiąc później niż u bliźniąt. W rozwoju takich właściwości jak samodzielne siadanie, stanie i chodzenie, zaznacza się również opóźnienie. Trojaczki później zaczynają wymawiać pierwsze słowa i tworzyć zdania niż bliźnięta i dzieci urodzone pojedynczo. Rozwój umysłowy, mierzony testami inteligencji, wykazuje niższy stopień. Jednakże opóźnienie to u starszych trojaczków zaznacza się słabiej niż u młodszych, co wskazuje na to, że opóźnienie w rozwoju występuje raczej we wczesnych latach życia. Testy badające rozwój uczuć i osobowości wykazują, że trojaczki zachowują się w taki sam sposób pod względem społecznym i przejawiają właściwości temperamentu w taki sam sposób jak dzieci urodzone pojedynczo i będące w tym samym wieku, oraz że przejawiają zainteresowania i postawy właściwe dła ich płci (Sanders, 1932: Anderson i Schidemann, 1933: Lund, 1933: Howard, 1934, 1946, 1946a, 1947: McCarthy, 1954).

Pięcioraczki. Liczne doniesienia na temat znanych pięcioraczków diońskich ukazują się od czasu do czasu począwszy od daty ich urodzin. Jednym z najbardziej autorytatywnych doniesień jest sprawozdanie Blatza (1938). Na podstawie swoich spostrzeżeń donosi, że pięcioraczki zaczęły chodzić dopiero po ukończeniu prawie 15 miesięcy życia. Używały one języka gestów tak samo jak i bliźnięta, ale nie dorównały w rozwoju pojedynczo urodzonym dzieciom, zanim nie osiągnęły w przybliżeniu pięciu lat życia. W wieku trzech lat posiadały one słownik obejmujący zaledwie 110 słów, co wskazuje na opóźnienie w stosunku do wieku przeciętnych dzieci, urodzonych pojedynczo. Anetka, jedna spośród pięcioraczków, najwcześniej opanowała zdolność mówienia i zaczęła posługiwać się słowami mając 19 miesięcy, podczas gdy pozostałe z pięcioraczków zaczęły wymawiać słowa w 21 miesiącu życia (Blatz i inni, 1937). McCarthy (1954) twierdzi, że nie można uzależniać opóźnienia w rozwoju mowy pięcioraczków tylko od warunków społecznych, gdyż pięcioraczki otaczane były szczególną uwagą dorosłych. Pięcioraczki badano testami inteligencji, gdy miały około 3Vs roku. Badanie testami wykazało, że są one cofnięte w rozwoju w porównaniu z dziećmi urodzonymi pojedynczo.

Leave a reply

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>